Kuih Tepung Talam - Lemak Berkrim

Assalamualaikum. . .




Hari ini terasa nak kongsi resipi Kuih Tepung Talam versi mak saya. Dia yang request sebenarnya. Tapi saya jujur saya tak reti. Tak apa. Bukan masalah besar. Inilah masa nak belajar. Mak saya suruh belajar kuih tradisi orang lama. Selalunya macam tu lah. Kalau mak saya craving nak makan sesuatu, sengaja dia suruh saya buat supaya saya dapat belajar.


So, here's the recipe ;

Lapisan bawah :
Gula Merah - 2  cawan
Gula Putih - 4 sudu besar
Kapur - 1 sudu teh
Tepung gandum - 2 cawan
Tepung jagung - 2 sudu besar
Air - 5 cawan
Garam - 1 sudu teh



Larutkan dahulu gula merah dengan air kemudian tapis. Campur air gula merah tadi dengan semua bahan lain.

                                





Masak dengan api sederhana jangan sampai berketul. Agak-agak dah likat sikit terus tutup api. Tapis lagi sekali supaya halus dan tidak berketul.




 **Untuk lapisan bawah boleh terus kukus dalam loyang, tapi agak lambat nak masak. Kalau nak cepat, kacau atas api dahulu. Jangan sampai berketul.

Sediakan kukusan. Sapu loyang dengan minyak. Tuang adunan lapisan bawah dan kukus sehingga masak.





Lapisan Atas - kepala santan (Lembut dan lemak berkrim) :
Santan pekat - 2 cawan
Air - 2 cawan
Tepung gandum - 4 sudu besar
Garam - 1 sudu teh



Campurkan kesemua bahan pastikan larut dan tidak berketul. Tuang ke atas lapisan gula merah. Kemudian kukus sehingga masak.


Nak tahu dah masak atau belum, gerak2 kan loyang. Kalau bahagian tengah tak banyak bergerak dan kurang 'berombak', maksudnya dah masak. Kepala kuih talam ni agak lembut. Bila dah betul2 sejuk, baru boleh potong cantik2.

 


Mak saya punya style, apa2 jenis kuih talam dia suka buat macam ni. Kuih serimuka, talam ubi kayu, talam pisang dan adik beradik kuih talam yg lain... lapisan kepala yg tak keras. Lembut dan cair di mulut gituu!






**Maaf gambar tak lawa dan tak proper. hihihiih




Boleh cuba dan jangan lupa share!


Kuih Tepung Talam - Lemak Berkrim Kuih Tepung Talam - Lemak Berkrim Reviewed by Cik Qenari on Tuesday, January 28, 2020 Rating: 5

No comments:

Advertisement

Main Ad
Powered by Blogger.